Bolivia, het onderschatte land - Copacabana

11 februari 2015 - Copacabana, Bolivia

Hop hopppp! Ik ga me blogs maar eens bijwerken! Tijd voor een nieuw land, Bolivia!

Bolivia behoort tot een van de armste landen van Zuid Amerika. De verhalen die we hebben gehoord along the way waren niet echt heel veelbelovend. Geen vriendelijke mensen, vies land, dronken automobilisten, ga zo nog maar even door. Nou, ik hou me hart vast. Daarnaast is Bolivia een van de rijkste landen als het gaat om olie, ginoa, zilver en nog heel veel mineralen. Het enige is dat ze andere landen nodig hebben voor de export ivm gebrek aan zee/havens. Daarnaast is er weinig educatie waardoor uberhaubt de handelswereld ze niet echt ligt... zonde eigenlijk.

Maargoed! Bolivia it is! We zijn vanuit Cusco met z´n 5en vertrokken. De komende dagen reizen we met Louise uit Belgie en Alan uit Ierland. Gezellig cluppie samen! We hadden het plan om voor de grens nog even in Puno te stoppen. Daar zou een festival gaande zijn... nou, kom maar op! Wij komen daar sochtends aan... uitgestorven. Een signora vertelde ons dat carnaval/festival gisteren was... ah,top. Nou, ons werd ook snel duidelijk dat Puno een stad is waar totaal niks te beleven is en waar je het liefst zo snel mogelijk weer weg wilt. Wij nog even de floating Islands meegepakt op een of andere toeristische trip. Dat ligt aan Lake Titicaca. Dat zijn eilandjes gemaakt van riet. Het is werkelijkwaar prachtig gemaakt, maar oh wat veel toeristen. Er werd ook verteld dat die mensen daar leven van toerisme. Ze hebben geen andere inkomstenbron!! NIKS voor mij! Doi doi, wegwezen daar. De volgende dag zsm naar Copacabana gereden. Een prachtige weg om Lake Titicaca heen. Je moet je voorstellen.. een heeeeel groot meer op hoogte van ongeveer 4000m. 40% ligt ervan in Peru, 60% in Bolivia. Al willen die Peruanen dat nog wel eens wisselen, de echte getallen kent niemand :p

Bij de grens ging het heel erg soepel. Stempel erin en hop door! Klein uurtje rijden en toen kwamen we bij het oh zo mooie Copacabana. Het lijkt wel een paradijs hier. Relaxte mensen, zonnetje, prachtig uitzicht en een hostel voor 3 euro per nacht. Oh Bolivia ik hou nu al van je! Wij geluncht en daarna naar de parade op straat gekeken. Daar waar we in Puno 1 uur hebben gezocht naar bier, staan hier de vrouwen met liters te dansen op straat! Beetje zoals ik erbij sta met de Nederlandse carnaval, picture that? Like! Iedereen dansen, iedereen dronken. Het was echt heel vermakelijk om te aanschouwen. En dan denk je misschien, dat is allemaal jongelui wat staat te feesten. Oh nee hoor... van 18 tm 100 (zo oud zien ze er hier soms uit). Lamme bende bij elkaar! Eind van de middag zijn we naar een arena gelopen a la de film Gladiator. Je weet wel, van die kleine arenas. Daar was een soort van stiervechten. Bleh, ik haat het als dieren voor de show worden gebruikt. Dus ik heb 5 minuten gekeken en voor de rest gechilled in het gras! De andere hebben wel wat mooie actie fotos gemaakt. savonds bij de lekkerste mexicaan gegeten EVER! Op tijd het bedje in want op dag 2 in Copacabana stond Islas del Sol op de planning.

Mensen... google Islas del Sol. Het is zo ongelofelijk mooi daar. Sommige delen hebben wat weg van Noorwegen, andere weer van Bosnie, Griekenland zag ik er ook in terug komen.. werkelijkwaar prachtig! Daar hebben we 5 uur lang gehiked van noord naar zuid. Echt adembenemend. Daarna was me rechter knie wel een beetje fucked up, erfenisje van al dat hiken.. Bij terug komst in het hostel eindelijk een warme douche! Daar knapt een mens van op na 2 koude douches daarvoor!

Kirsten en ik hebben nog een poging wildplassende mensen te tellen, daar waar Bolivia ook om bekend staat, maar helaas...ben de tel kwijt geraakt. Vrouwen gaan gewoon midden op straat zitten. HOPPAH rok omhoog en gaan! Juist... ik wen er maar niet aan.

Na Peru is het zo ongelofelijk fijn om in Bolivia aan te komen. Het is het land van de glimlach. Mensen zeggen vriendelijk Hola op straat, ik heb nog geen enkele drunk driver gezien, het weer zit enorm mee, lekker eten en het is hier oh zo goedkoop. Veel minder toeristen. Ja, Bolivia... dat gaat nog veel meer in petto hebben :) I know it!