The Gili's: Finding Nemo

11 november 2016 - Gili Air, Indonesië

Haye Haye! Het is weer tijd voor een nieuwe blog! Aan de ene kant erg leuk om jullie op de hoogte te houden. Aan de andere kant betekend het dat er weer 1,5 week voorbij is gevlogen :( Daar denken we dan maar even niet aan!

The Gili's, oftewel, GiliTrawagan, Gili Meno, Gili Air. 3 tropische eilandjes voor de kust van Lombok. Wij in Nederland noemen ze de Gili Eilanden maar ik heb hier geleerd dat het woord Gili juist eiland betekend. Even een weetje tussendoor ;)

Op 1 november (happy birthday to Ludo) namen we de fastboat vanaf Padangbai (Bali) naar onze eerste stop; Gili Trawagan aka Gili T. De fastboat op zichzelf was al een feestje!! Op het dek relaxen met een muziekje en oh, doe ons ook maar een biertje! Niet beseffende dat het 10:00 uur 's ochtends was. So what ook! We hebben vakantie!!

Eenmaal aangekomen op Gili T zien we een erg bekend koppie staan op het strand, tikkeltje brak ook... Lizzy!  Tof om elkaar nog even 5min te treffen. Lizzy pakte de fastboat terug naar  Bali.

Geen gemotoriseerde voertuigen op de eilanden dus dit wordt een typisch gevalletje van paard en wagen! Deze bracht ons naar Gili Inlander, ons verblijf voor de komende 4 nachten. Leuk schattig bamboe hutje met open badkamer. Prachtig als het donker is met een heldere sterrenhemel!!! Enfin, tijd om het eiland te verkennen en een beetje een globale planning te maken van wat we hier allemaal willen doen.  Nr1 is sowieso snorkelen!! Er moeten hier grote zeeschildpadden rond zwemmen en enorm veel visjes. Wacht eens even... we hebben een doel! Wat te doen op de Gili's?? Finding Nemo!!! Ik kan je verklappen dat op dag 1 eigenlijk niemand van de cast van Nemo zich heeft laten zien... maar wij zetten door! De eerste avond was het weer date night met Manon en Derk!!! I like :) Bali was al een feestje met ze, dus Gili kan niet tegenvallen. Na het eten op tijd erin. Zoals men ook wel zegt; stelletjesbedtijd (we zijn blij als we 22u halen zonder in slaap te vallen)

Vandaag gaat het gebeuren! De jacht op de cast van finding Nemo gaat starten. Met in de hoofdrol, Nemo himself. Om 10u lagen we in het water.. wauw! Wat enorm veel vissen, helder water. Even wennen weer, zo'n zeeleven onder je. Het koraal is helaas weinig meer van over. Door decennia vissen met dynamiet, is alles daar verwoest. Nu bestaat er een eco-trust wat ervoor zorgt dat de zee 'gezond' blijft/wordt.  Echter, koraal groeit maar 2,5cm per jaar, dus dat gaat weer even duren. Snorkelen; visjes...visjes..Dory... die gestreepte uit t aquarium van Nemo... what!!! Schildpad!! Niet zo diep ook. Ik met de GoPro erachteraan (Thanks to Nikki en Erwin). Heel bijzonder om zo'n beest onderwater te zien en te volgen! 'S middags en Savonds weer heerlijk gegeten en geborreld met Derk en Manon incl een kleine pre-bdayparty met cadeautje voor mij! Super lief! Daarna afscheid genomen :( See u in 7 weeks!!

De restant dagen op Gili T hebben we heerlijk gesnorkeld, drankje gedaan met Ronald en Lisa (nog meer bekenden, het houdt niet op ;)) en de laatste avond eten laten bezorgen terwijl wij (geloof het of niet) EXPEDITIE ROBINSON terug konden kijken! Heerlijke tijd gehad, maar tijd om door te gaan naar Gili Meno. Het kleinste eiland van de 3. Paard en wagen is niet eens nodig, alles kan lopend!

Gili Meno is een stuk mooier dan Gili T. Minder (zichtbare) armoede en een stuk minder toeristen. Beter wat ons betreft! Meno. Het eiland waar we voor het eerst willen gaan duiken! Vet spannend. Duiken is mij al een aantal keer niet gelukt ivm oorproblemen. Maar dit keer preventief te werk gegaan en goede spray meegekregen van de huisarts. 6 nov was het zo ver. En oh my... wat is duiken verslavend!!!! Beide waren we enorm onder de indruk, verliefd op de onderwaterwereld. 1ding staat vast, morgen weer! 'S avonds dronken geworden zonder te eten incl huilmomentje omdat ik mijn lieve zusjes echt heel erg mis. Wist dat dit eraan zat te komen... standaard na 2,5 week weg ;) gelukkig heb ik Jelmer bij me, die troost knuffelt en geeft me gewoon nog een daiquiri cocktail!

Dag 2 duiken was wederom super gaaf!! En Savonds wederom cocktails maar ditmaal met avondeten! Morgen naar het laatste eiland van dr 3, Gili Air, waar Jelmer voor mijn verjaardag een verrassing heeft geregeld! Spanningsbuikpijn.. wat zal hij geregeld hebben achter de rug van deze control freak om?

8 november is de dag. Vroeg met de boot naar Gili Air en daar met paard en wagen naar Sama Lama Villa's. VILLAS??? Nee, ik zal t wel verkeerd denken... na 10min met paard en wagen komen aan bij een klein paleisje. Klein zwembadje erbij. 'Klein voor een hotel' dacht ik nog. Kijk ik goed, heeft Jelmer een privé villa gehuurd :| Alles voor onszelf! En daar gingen de traantjes weer... dit keer puur van geluk. 'Smiddags lekker Gin Tonic en biertjes gedronken en gezwommen. 'Savonds uit eten bij een leuk Reggae-barretje op het strand. Morgen is Het de dag dat ik 28-jaartjes jong word!

Om 06:15 uur wakker.. hahaha ik noem het maar gezonde spanning! Gelukkig heb ik nooit moeite met uren wakker worden in bed en aangezien Jelmer iets van plan was, moest ik ook echt even wachten tot hij zover was.

'Liefje, kom maar' werd er vanaf onze privé tuin geroepen. En ja hoor, ballonnen, slingers, een taart met mijn naam erop!!! Kaarsjes, kaartjes en ene cadeautje op tafel. Hoe heeft Jelmer dit allemaal kunnen regelen? Hij verklapte al even dat hij ruim een maand voordat we op reis gingen al bezig was met organiseren. Alleen maar liefde!!! 'Savonds zijn we heerlijk uit eten geweest op kosten van di Mama als cadeautje. Een perfecte dagafsluiter oogverblindend strand. 'S avonds nog een biertje kunnen doen met Robin en Michiel (nog mee bekenden!) het ligt ging zelfs pas uit om 01:00 uur! Indonesië-record!

Dat brengt mij aan het einde  de blog. Morgen gaan en naar Lombok waar en incl komodo trip 2 weken zullen blijven.

Ennuh... last but not least... did we find Nemo?? YES WE DID!! Een onderwater high five tijdens onze 1e duik!!

Liefs!!!!

1. Jack:
    12 november 2016
    Mooi Reneé. Een rijke bloemlezing van jullie belevenissen, die voelt alsof ik meereis. Liefs!
  2. Cynthia verheul:
    13 november 2016
    Wat een prachtig verhaal weer! En wat een bijzondere verjaardag