Bali: Beautiful but Booming

31 oktober 2016 - Bali, Indonesië

Yeahhh  daar zijn we weer!

Bij gebrek aan een internetcafe, probeer ik het maar via mijn telefoon! Op hoop van zegen zal ik maar zeggen

20 oktober: daar begon het allemaal. Onze reis naar Indonesië. In totaal 9 weken weg. Veel mensen vroegen ons of we alleen Indonesië zullen aandoen. Uhm.. ja! Indonesië heeft 17.508 verschillenden eilanden. Waarvan 6.000 bewoond. Kortom, wij gaan een heel klein stukje zien.

Jantsje en Arend (ouders Jelmer) waren zo lief om ons naar Schiphol te brengen. Daar aangekomen de bagage maar eens dropen. Op het moment dat ik wat tegen Jelmer wil zeggen word ik van achter vastgepakt en op mijn wang gekust Mama!!! Hoor ik nog een stemmetje 'hee' zeggen en nog een stemmetje 'hallo'. Michelle en Ludo!!! Ik brak ik in 1000 stukjes. Reizen is mijn passie maar in afscheid nemen ben ik nooit een held geweest. Het was zo fijn om ze te zien en tegelijkertijd klote om ze achter te moeten laten. Tranen drogen en aan de hand van Mn grote liefde dit avontuur starten!

Bye Holland! Hi there Indonesia!

Een super relaxte vlucht en 18 uur later kwamen we aan op Denpasar, de hoofdstad van Bali. Jaaaa daar zijn we weer! Azië! Waar ik al een enkele keer mijn hart verloren heb! Voor Jelmer de 1e keer maar als ik dat gezicht vast had kunnen leggen... stralend! Ik gedij best goed in die warmte alleen was ik erg benieuwd hoe Jelmer het zou ervaren aangezien hij in NL met 20 graden al bedenkt dat het 'te warm' is.

Die warmte was inderdaad even wennen maar al snel zaten we in en airco auto opweg naar ons 1e verblijf van de (weten we nu inmiddels) 5 op Bali. Het is raar aankomen in het donker (22u) vooral als je benieuwd bent naar wat de wereld je daar te bieden heeft. 5 warme biertjes gehaald en zelfs die smaakte verrukkelijk na zo'n reis. liggend in ons bamboe hutje met klamboe is het nog allemaal wat onwerkelijk.

De volgende dag was het tijd voor 3 nachten met de bende van ellende in een mega luxe villa in zuid Bali, Bingin. Manon, Derk en Lizzy kwamen vrijwel tegelijk aan met ons. Wat een bizarre villa! Daar moet eerst een biertje op gedronken worden! En nog 1, en nog 1. Eigenlijk draaide die 4 dagen vooral om eten, drinken, slapen, zwemmen, muziekjes luisteren, beetje rond scooteren. Manon, Lizzy en ik hebben een heerlijke massage meegepakt. Op zondag zijn we naar Single Fin gescooterd met z'n allen. Op aanraden van Lizzy! Dit plekje is het googelen waard. Een club boven op een rots met prachtig uitzicht op zee. Biertje, peukie en lekker dansen! In de verte een donkere wolk... BAM! Ineens een stortregen en onweer zoals ik het nog nooit had meegemaakt. Letterlijk 2sec in die regen en mijn BH was doorweekt! Dan maar schuilen en door feesten! Gelukkig was het droog toen we terug gingen!

Maandags de Ulu Watu tempel meegepakt al was dat niet heel bijzonder vond ik zelf. Wel prachtig uitzicht. En voor wie binnenkort naar Bali gaat, ga absoluut eten op jet strand van Jimbaran!! Dan zit je letterlijk op het strand en kan je allerlei soorten vis bestellen die ze daar voor je klaar maken!

Op dinsdag was het tijd om afscheid te nemen van de rest. Wellicht zien we elkaar nog op Gili T over een week. Wij gaan door naar Canggu, centraal Bali aan de westkust. Wederom op aanraden van Lizzy! Daar hadden we een verblijf voor €21,- peen nacht en geloof het of niet maar deze was echt luxe! Ik hou wel van die prijzen hier! Savonds kwamen we er achter dan Derk en Manon helemaal niet zo ver van ons af zaten (30min) dus besloten nog een avondje samen te eten bij Dandelion. Weer zo'n mega aanrader. Langleven TripAdvisor overigens.

1 hele dag in Canggu. Dat houdt in, scooteren, massage en de Tanah Lot tempel bezoeken. Deze tempel ligt op een rots omringt door zee. Erg bijzonder. Voordat we dit mochten aanschouwen moesten we weer eerst zon'n monsoonnregen trotseren. 1 druppel, 2, 3, stortregen! Snel de scooter aan de kant en maar een uur peukjes zitten doen.. wat moet je anders ;)

Savonds hebben we zonsondergang gekeken met een biertje in onze hand. Die avond staat bij ons beide ergens bovenaan de Bali-ranking. Zorgeloos genieten.

Bali kan je niet bezoeken zonder het 'beroemde' Ubud. Wel bekend als de healthy yogo massages smoothies place, Whahahaha uhm nou zo komt t op mij niet over. Drukte, hordes Japanners. Godzijdank zaten wij op een plekje waar we daar geen last van hadden. Putri Ayu Cottages. Wederom 21 euro maar dit sloeg nergens op. Wat een luxe! Hier vermaken we ons wel.

Wat we echt een keer wilde meemaken was een typisch Balinese dansvoorstelling. Heel bijzonder: Tikkeltje apart. Sowieso leuk om een keer meegemaakt te hebben. Al zaten een beide met onze 2-daagde scooter trip in ons hoofd waar we zooo veel zin in hadden.

Zaterdag was het zover! Een scootertocht van meer dan 180km verspreid over 2 dagen. De gastheer van ons verblijf verklaarde ons voor gek, wat we ook wel een beetje zijn maar wetende dat Michelle en Ludo het ook 2x hebben gedaan was een hele geruststelling. Vamos! 2 scooters. Ik voorop navigerend met googlemaps. Een prachtige tocht door de bergen. Langs vulkanen. Door warme maar ook echt koude stukken (dank je Ludo voor de tip om Mn vest mee te nemen). Door regen.. mist.. maar vooral hele zonnige en warme stukken. Om 9:00 uur vertrokken en om 14:30 uur kwamen we aan. Deze route was het langst, bijna 100km. Langer hand het niet moeten zijn maar ohhh wat worden wij hier gelukkig van. Alleen een daypack mee en gaan (speciaal voor Arjan; heng heng goo!!) De overnachting was top. 17 eurootjes incl ontbijt. Ik raak een niet over uitgepraat!!! Daar heerlijk gezwommen, biertjes gedronken en Savonds gegeten tussen de rijstvelden. Op dat momenten kan ik mezelf niets mooiers wensen.

Na een nacht van 10 uur slaap (zelfs Jelmer, en dat is niet sporadisch hier) zijn we om 9u weer aan onze route terug begonnen. Deze bracht ons door 'echt' Bali. Lachende en zwaaiende kindjes, uitzichten waar je U tegen zegt, en nog belangrijker, bijna geen verkeer! Zo zijn we rustig aan doorgehobbeld. Dat weggetje bracht ons uiteindelijk naar een hoofdweg waar je een gigantisch uitzicht had over het Bratan en Buyan meer. Niet in woorden uit te drukken. En maar weer door... halverwege een sapje gedronken en voor de 1000 keer deze reis uitgesproken hoe gelukkig we zijn.

Terug in Ubud. En dat brengt mij bij de dag van vandaag. Vandaag hebben we op aanraden van Milou een bike tocht gemaakt door de koffieplantages en rijstvelden. Je raakt hier niet uitgekeken! Alles is zo mooi. Met als finishing touch een lunch die we nog nooit zo lekker hebben gehad. Beide verkocht aan de Indonesische keuken konden we hier onze lol op.

Bali. Beautiful but booming. Wat een prachtig land. 'Maar overduidelijk op de meeste plekken echt toeristisch. Het eten is fantastisch, de natuur en cultuur om verliefd op te worden maar de mensen... de mensen zijn hier het meest prachtig en hebben ons een perfect welkoms gevoel gegeven aan deze reis.

Morgen verlaten we Bali voor een relaxing 9 dagen Gili eilanden! Ben erg benieuwd wat het ons gaat brengen..

Liefs!

1. Marie-Christine:
    31 oktober 2016
    Dag lieverds, leuk om jullie ervaringen te lezen. Dat gaat de restt van jullie reis ook gied komen! Geniet er van. Leuk dat jullie ons op de hoogte houden. ❤️
  2. Leonie:
    31 oktober 2016
    WAUW! echt helemaal te gek Renee! Wat schrijf je leuk! Thanks 4 sharing en blij te horen dat je zo geniet en gelukkig bent!
  3. Cynthia verheul:
    31 oktober 2016
    Toch even gelezen terwijl ik op het schoolpein zit te wachten. Te nieuwsgierig ;-)
    Wat een ervaringen en prachtige verhalen! Super om jullie zo een beetje te volgen.
  4. Max:
    1 november 2016
    Hoewel het in de trein van 8.45 naar Bijlmer ook reuze gezellig is maakt je verhaal me maar wat jaloers op al het moois jullie doen! Keep on genieting :)
  5. Jantsje:
    1 november 2016
    Wat een leuk verslag Renee. Jullie genieten daar van het paradijs op aarde......Ga zo door! We genieten dan een beetje mee.
  6. Jack:
    1 november 2016
    Mooi geschreven, Renée. Het is met dit blog eigenlijk gewoon een beetje meereizen met jullie. Fijn om te lezen en via de foto's te zien dat jullie samen zo genieten. Liefs.