Kalimantan... of toch Bali?

2 december 2016 - Bali, Indonesië

Hiephoi! Daar zijn we weer met een nieuwe blog!! Dit keer schrijven we 'm  samen, romantisch he!

(Renee)
Nou, ik kan dus serieus niet wachten om jullie onze fantastische Kalimantan experience te vertellen.. *kuch*
Op 21 november hebben we het vliegtuig van Lombok naar Kalimantan gepakt. Doodsaaie vlucht en ik werd toch wel erg nieuwsgierig naar de hoeveelheid toeristen op Kalimantan. Dit omdat we echt de enige blanken waren in het vliegtuig. Het nieuwe eiland brengt ook wat nieuwe spelregels met zich mee. Allen goed opgelet;
1. Je mag geen genegenheid tonen naar elkaar in t openbaar (juist... geen handje vast houden, klein kusje of wat dan ook)
2. Ben je een blanke vrouw met rondingen (check!) probeer je dan zo goed mogelijk te bedekken op alle mogelijke plekken anders word je nagekeken, nageroepen etc. (Dit met ca 35 graden)
3. Engels wordt hier niet/nauwelijks gesproken of verstaan. Hints 2.0 hoogste niveau
4. Drink je graag biertjes of iets van alcoholische dranken? FORGET IT!
5. Wil je graag op excursie? Bedenk de NL'se prijzen, en gooi daar nog een homp geld bovenop!

Al deze punten bij elkaar (ook al zijn het er maar 5) maakte ons beide zwaar baldadig en sarcastisch. 'KUT Kalimantan' werd dan ook regelmatig gezegd. Na 22 uur aanwezig te zijn op het eiland besloten we beide dat het tijd was om leukere dingen te gaan doen. Leuke cultuur, lievere mensen, leuker geloof... tja dan zit er maar 1 ding op:

TERUG NAAR BALI!!!!

Zo gezegd, zo gedaan. Na toch een mini dagtour in de hoofdstad van Kalimantan (Balikpapan) om de tijd uit te zitten zijn we op 24 november weer terug gevlogen. En ik kan je zeggen; top besluit!

We zijn er weer! Korte broekjes, slippertjes, hand in hand lopen.. die Hindoes zijn er fan van. Lekker terug naar het zuiden van Bali waar we 5 weken geleden ook zaten met Derk, Manon en Lizzy. Nog even langs de villa gecrost. Moet zeggen, we kregen beide wel een beetje heimwee naar die top 4 dagen met zn 5en!

Bali bestond uit mega lekker eten en drinken; Vers fruit met yoghurt en granola, verse kokosnoot, koffietje hier en daar, curry-tje, sappie en heel wat Bintang biertjes!!
En..weer naar Dreamland Beach! Met hoge golven, dat wisten we nog wel van de vorige keer. Hop erin rennen en mee deinen op die mega golven. Ofja, meedeinen... dit was gewoon zware topsport!!! 6 koprollen pp, 3 schaafwonden bij mij, een zere rug voor Jelmer en 1,5 zout water tot ons genomen te hebben zijn we er toch maar uit gegaan. Die golven waren echt ziekelijk! Soms wel 3 meter hoger dan dat wij stonden. Can you imagine? Er doorheen duiken ging nog wel, maar als de golf net te vroeg klapte kwam er een chaos op je af, waarvan je zeker wist dat blijven staan geen optie was. Die onderstroming was sterk en verraderlijk. Na 1,5 uur in totaal waren we kapot moe, spierpijn en tikkeltje angstig vanaf mijn kant aangezien ik behoorlijk moeite had met uit de zee komen. Even laten 'bezinken' en dan morgen weer! En dat deden we ook... nu waren de golven nog hoger! Jelmer leek af en toe net een schildpadje die met zn hoofd boven water stak om lucht te happen. Hij vond t nodig om op t meest 'moeilijke' stuk te hengen, daar waar de golf klapt. Terwijl ik rustig aan t dobberen was en precies door de mega golven heen kon duiken. Op 2x na.. dat is wel eng hoor! Staan is geen optie dus nog lager duiken dan de golf en je wordt gematst. Tenzij er 2 achter elkaar komen, dan eindig je 15 meter dichter naar de kant toe. Geloof me, dit kan niet zonder koprollen en/of halve verdrinking. Na 1 uur weer kapot. Geen schaafwonden dit keer, wel 2x moeite gehad met überhaupt boven komen... die 3e keer heb ik mezelf bespaard.

Toen we de rode vlag zagen hangen realiseerde we ons ook dat het goed was dat onze ouders niet live mee konden kijken. Maar niets aan t handje, we zijn er beide nog! Golven maken ons gewoon nog meer gelukkig!

Bali.. we gaan je tijdelijk inruilen voor een prachtig eilandje voor de kust; Nusa Lemborgan. Een eiland wat in Utrecht al op mijn lijstje stond maar waar we 5,5 week geleden 'geen tijd' voor hadden. Nu dus wel!

(Jelmer)

Vandaag gewekt door een voor ons onbekend geluid: De Wekker.. om zeven uur worden we opgepikt om naar de haven gebracht te worden waar onze fastboat naar Nusa Lemborgan zal vertrekken. Met een klein uurtje varen zijn we aangekomen op Nusa waar we meteen met een autootje naar ons verblijf worden gebracht. Hoewel de mooie verblijven al wel een beetje beginnen te wennen is het toch lekker om weer een cottage binnen te stappen met kingsize bed, openlucht badkamer en een infinity pool!

Meteen een scooter gehuurd en eiland gaan verkennen. We hadden al gehoord dat er op Dream Beach nogal hoge golven waren dus ik stond erop om daar te gaan spelen. (Alweer ja)
Maar dit waren dus echt hoge golven... Na een paar keer omver gegooid te worden en zandhappen besloten dat ik hier niet als winnaar uit zou gaan komen. De rode vlag en bordjes waar op stond dat het geen zwemstrand was bevestigden deze wijze keuze.

Vanaf het strand zijn we doorgelopen naar Devils Tear (googelen!!). Een enorme klif waar de zee met bizarre stromingen en golven het water tot ver boven onze hoofdjes liet opspuiten!! Waanzinnig om hier naar te kijken, natuurgeweld blijft zo fascinerend. Nadat ik erachter kwam dat ik niet helemaal op de goede plek stond en een warme zeedouche kreeg heeft Renee hier hele mooie foto's kunnen schieten, wat een prachtig uitzicht. 'S avonds lekker gegeten op het strand en voldaan ons bedje in.

Gewekt door een dozijn hanen die onze veranda een uitstekende plek vinden om de dag te starten. Mooi, ik ben er ook al wel klaar voor, hoewel Renee zich nog even omdraait (as usual).

Marleen, een oud klasgenootje van Renee, is ook op het eiland. Vandaag hebben afgesproken om drankjes te doen bij Dream Beach, waar we   heerlijk op een strand bedje, aan een infinity pool kunnen chillen. Het zat mij nog niet helemaal lekker dat ik gisteren heb moeten opgeven in de golven en vond het al gauw tijd om aan ronde twee te beginnen. Renee en Marleen lieten mij gaan (om bij te kletsen) en ik liep zelfverzekerd de zee in en vrijwel direct er weer uit... Ik geef het op!
Nog even lunchen met Marleen in de lekkerste warung waar we tot nog toe hebben gegeten. Zo lekker dat we hier dus ook in de avond hebben gegeten, en de volgende dag weer... Thuis maar gauw wat Indonesische kookboeken aanschaffen.

De laatste dag op Nusa. Wat te doen?Snorkelen! We gaan samen met een local en zijn niet zo heel sterk uitziend bootje naar een aantal mooie snorkelspots, waaronder Manta point, die stond nog hoog aan ons lijstje. Daar kan je zwemmen met Mantaroggen (Googlen).
Aangekomen bij Manta point, bleken wij niet de enige. Het was geen Manta's spotten maar snorkelaars spotten. Heel veel gezien dus. Maaaar, na een hoop geschreeuw van alle kanten zwommen er toch Manta's! Hop het water in, GoPro in de aanslag en het was meteen raak. Renee en ik zwommen oog in oog met een gigantische Manta, eerst onder ons en vervolgens recht op ons af, bizar om te zien! Wat ook bizar is, waarom brand er geen rood lichtje op de GoPro... kak!!!!! Nog gauw even filmen om de Manta weg te zien zwemmen. Vervolgens naar nog twee mooi plekken gevaren en enorm veel vissen en koraal gezien.
De terugweg op het bootje was net iets minder ontspannend. Een combinatie van stromingen, hoge golven en veel te dicht langs de rotsen varen maakte Renee een klein beetje heel erg angstig. Mij uiteraard niet, en ik bleef maar zeggen dat er echt niets kon gebeuren. Dat de motor op de heenweg al twee keer was uitgevallen was ook een enorm geruststellende gedachte..... oké, ik was ook een tikkeltje ongerust. Na deze tocht was het fijn weer om land te staan en adem te halen.

Savonds rustig aan gedaan omdat Renee zich niet helemaal fit voelde. *even afkloppen* We hebben tot nu toe nergens last van gehad. Gelukkig ebde het nare gevoel snel weg. Morgen back to Bali!

(Renee)
Terug op Bali. Maar dan nu echt voor de laatste keer. Onze laatste 2 nachtjes verblijven we op tip van Marleen in Sanur, waar we naar een heftig bootritje incl kotsende Japanners aankomen. Jelmer had een verblijf uitgezocht waar ik mijn twijfel bij had.. maar die als sneeuw voor de zon verdwenen toen we eraan kwamen. Ruime kamer, lekker zwembadje voor de deur EN een warm waterdouche (luxe hier!). Sanur is een toeristisch maar toch rustig (denk omdat we buiten t hoogseizoen zitten) stadje waar we onze lol op kunnen voor souveniertjes, lekker eten en sapjes aan het strand. Last minute hebben we ook maar besloten om... jaja.. te gaan parasailennnn! Super vet!!! Tja, je neemt afscheid in stijl of niet.

Morgen zullen we vroeg in de ochtend naar Sumatra vliegen waar onze pick-up zal wachten richting Bukit Lawang. De jungle in. Ronald en Lisa (kennen jullie ze nog van de blog Van de Gili's?) zullen daar op ons wachten om een junglehikedate van 2 dagen te doen!

Trouwe lezers.. de volgende blog zal de laatste zijn. Time flies when you're having fun. Nu eerst nog even maximaal genieten van de laatste 2,5 week!

Liefs!

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Verstuurd vanaf mijn iPhone

1. Arend Pietersma:
    2 december 2016
    Hallo Renee en Jelmer,
    Dank voor de nieuwe aflevering van jullie reisjournaal. Moedig om je route radicaal om te gooien. Kijk in Sumatra even goed uit naar rode vlaggen in het oerwoud: dan zijn de tijgers actief. Anders maak je maar een gekuiste blogversie voor ouders. Heel veel plezier. Arend Pietersma