Lombok: Incl. Special Blog!

21 november 2016 - Kuta Lombok, Indonesië

Na de Gili's was het eindelijk zo ver. Het eiland waar we al 1,5 week op uit keken (letterlijk) werd nu onze volgende bestemming. We hebben verschillende de verhalen gehoord.. dus zijn wel een tikkeltje benieuwd!

Senggigi is de stad waar we als eerste verblijven. En tot onze verbazing hebben we weer een vrij luxe verblijf wat binnen ons budget valt (max 12,50 euro p.p.p.n.) prachtige kamer, warme douche. Heerlijk!

Ik kan werkelijk waar niet veel meer vertellen over Senggigi behalve dat we er vooral veel geslapen hebben, boekje gelezen, gechilled, massage genomen en belangrijkste van alles, een 5 daagse trip geboekt naar Komodo-Island. 5 dagen op een boot, 4 nachten. Wiehoeee vet toch?!

Dat brengt mij dus bij de Special Blog! Lombok - Komodo - Flores - Rinca - Moyo - Lombok

Op zondag 13 november was het eindelijk zover. De trip waar we het thuis al over hadden, de trip naar Komodo Island. Voor de mensen die niet precies weten wat een Komodo is... het is 's werelds grootste varaan! Tip, Google het even, dan heb je een goed beeld. Komodo's leven nergens anders ter wereld behalve op 4 kleine Eilandjes in Indonesië. Komodo Island is er één van.

Terug naar zondag 13 november. Via Paramatours hadden we de 5-daagse tour geboekt met als start en eind in Lombok. De groep was niet heel groot, 18 personen op een boot voor 40 man. Dat maakt dat je gelukkig alle ruimte had om je te bewegen.

Dag 1. Vanuit Senggigi vertrokken we met de bus naar de oostkust van Lombok om daar bij de haven op de boot te stappen. Tussendoor zijn we nog een enkele keer gestopt om een tempel te bezoeken, lunchen bij een traditionele familie, en om (bij aankomst aan de oostkust) traditionele spelletjes te spelen met lokale kindjes. Echt zo ontzettend leuk! Waarvan wij denken dat het 'onze' spelletjes zijn, spelen die kids dus precies het zelfde! Hoelahoepen, steltenlopen etc. Bleek ik het steltenlopen nooit verleerd te zijn! Wie had dat gedacht! Na met z'n alle de lokale dans te hebben geoefend was het tijd voor avondeten en het daadwerkelijke vertrek met de boot! Bye Lombok! See you again in 5 days!

De Boot op zichzelf was al een feestje. Lekker basic, maar daar zijn wij wel van. Het echte reizigersleven proeven. Een wc waar je met een emmertje doorspoelt met daarboven een douche. Creatief met m2.
Een upperdeck waar je lekker kan chillen en Savonds kan slapen. Het voordek waar je kan relaxen en het achterdek puur en alleen voor droogliggende slaapplekken.
De eerste nacht kozen wij voor slapen op het upperdeck, onder de sterrenhemel. Ofja, voor 2 uurtjes, daarna begon het kneiter hard te regenen!!! Snel droog liggen en verder tukken. Wat een ervaring tot nu toe.

Dag 2. Wakker worden door een opkomende zon om 05:00 uur die zich nog schuil houdt achter de bergen van het eiland. Geloof me, dit is een van de meest fantastische momenten uit ons leven. De tijd maakt niet uit, de tijd staat stil. En met een oude vertrouwde Lombokkoffie op het voordek zien we de dag beginnen. Het schept ook echt een band met de meeste van de groep. Je deelt een ervaring die heel bijzonder is.

De groep is sowieso fantastisch. De dutchies zijn altijd wel goed vertegenwoordigd in het buitenland en dat was dit keer ook het geval! 6 in totaal (incl onszelf). samen met een Portugees stel, en 2 fantastische gasten (1 uit France en 1 uit Wales) werd er toch al snel een clubje gevormd. Nederland bestaat dan even niet meer. Sterker nog, als je met een boot langs Indonesische eilanden vaart en je ziet niets anders dan water en kleine idyllische eilandjes, dan is het 'alleen op de wereld effect' enorm groot.

Na het ontbijt gingen we snorkelen bij Satonda Island, een prachtig strandje met nog prachtiger koraal! Deze onderwaterwereld was nieuw voor ons! Zoveel mooier dan bij de Gili's. En je raad het nooit, zelfs Nemo kwam voorbij! Ofja, die zit trouw in zn anemoon, anders wordt hij opgegeten door anderen.

Na het snorkelen weer de boot op om  een heel stuk door te varen. Tegen 15u kwamen we aan op Kilo Beach waar snorkelen niet echt aangeraden wordt maar zwemmen ook niet heel uitnodigend is door al het afval in de zee. Het zet ons beide wel echt aan het denken. Hoe kan het zijn dat wij ons afval allemaal scheiden omdat dit beter is voor het milieu, terwijl er dus plekken in de wereld zijn waar mensen ALLES in de zee, op het strand, in de jungle, op straat etc gooien. Waarbij plastic verbranden ook nog eens een allerdaagse bezigheid is. Het doet echt wel pijn om zo'n prachtig gebied zo verwoest te zien worden. En het interesseert ze echt niets.
Wat wel enorm mooi was, is dat Alexandra (Portugese meisje), Maaike  & Kiki (NL) en ik ons bijna 2 uur hebben vermaakt met schelpjes en oud koraal zoeken. Om vervolgens uit 50 schelpen een kleine hoeveelheid (nadruk op klein) mee te kunnen nemen. Is overigens gelukt! Lekker vuurtje maken op het strand, maïskolf eten en terug op de boot de zonsondergang bekijken. WoW... die is bizar vanavond! En de maan... volle maan! Terwijl we de maan op zien komen verschijnt er voorzichtig een prachtige Halo eromheen. (Googelen is een must als je niet weet wat we bedoelen)
Adembenemend en nog nooit gezien. Zelfs de crew was erg onder de indruk van dit natuurverschijnsel. Op het moment dat je denkt dat de avond niet perfecter kan worden dan deze al is verschijnen aan alle kanten van de boot dolfijnen! Die zo ontzettend goed te zien waren door het felle licht van de volle maan. Bizar dat we dit mogen meemaken. Niet al te lang daarna, na nog enkele biertjes en peukies, is het toch echt bedtijd. De zon showt haar eerste lichtstralen al om 05:00 uur.

Dag 3. Langzaam word ik wakker, zet mijn bril op en zie rechts van mij de maan, en links wat licht... het is nog vroeg, ik gok zelfs voor 5u. Even twijfel ik of ik Jelmer wakker zou maken.. maar ik weet inmiddels dat ook hij verliefd is op de zonsopkomst op de boot, dus ik kies ervoor hem wakker te maken. Jelmer springt op zijn manier hup meteen het bed uit (wonderbaarlijk hoe hij dat doet.. ik heb normaal min 10min nodig om überhaupt ledenmaten te bewegen) al merk ik dat de dag mij ook trekt. Bakkie lombokkoffie erbij en genieten van de zonsopkomst. Deze zon... van deze ochtend... is de mooiste die we beide ooit hebben mee mogen maken. Iedereen was wakker, maar muisstil. Voor minimaal een uur hebben we dromend voor ons uit gekeken... nu de zon helemaal op was zagen we ook dat we bij Komodo Island waren. Gaan we die gekke dragons vandaag maar eens goed bekijken. Na het ontbijt hop in de veren en dat eiland verkennen. Oké, serieus, mocht je ooit twijfelen om erheen te gaan, skip dit eiland! Het is eigenlijk een dierentuin van komodos. Ze leven daar niet in het wild (tenminste, niet bij t toeristische gedeelte). Na 45min en een barslechte rondleiding waren we weer terug op de boot. Gelukkig voor ons (5-daagse trip) gaan we morgen naar Rinca Island en daar leven er veeeel meer en allemaal in het wild!!! Maargoed, terug naar dag 3. Het was onderhand 40 graden om 9u sochtends dus we gaven allen een voorkeur aan een zwempartijtje! Pink Beach. Oh my. Ik heb wat mooie stranden van dichtbij mogen zien (Thailand, Cuba, Peru, Srilanka etc) maar Indonesië wint van allemaal! Pink Beach is een prachtig wit strand met roze gloed (vandaar de naam) met heerlijk helder water waar je de visjes om je voeten heen ziet zwemmen. Heaven on earth. Hier hebben we aardig wat tijd doorgebracht om vervolgens door te varen naar Flores (labuan bajo). Eindpunt voor een aantal uit onze groep. Op het vaste land maar een een sapje gedronken, gin tonic, biertjes. Nomnomnom, vaste land heeft ook zo zijn voordelen! Ik moet zeggen dat er wel lichtelijk zeebenen aanwezig waren. 'Savonds afscheidsparty en welkomsparty op de boot en na heel wat alcohol, lachen en dansen, hebben wij weer lekker op het dek geslapen.

Dag 4. Om 5u vertrekt de boot uit de haven van Flores, op naar Rinca Island. Wat een prachtig eiland!!! En WoW... super veel komodos! De kleine baby-tjes van 7 maanden leven in bomen om te zorgen dat ze blijven leven. Komodos groeien ongeveer net zo snel als mensen. Ze zijn pas op hun 20e uitgegroeid. En rond de 12 jaar krijgen ze een groeispurt. Grappig om te weten! Na de rondleiding kan je overigens niet even relaxed richting de wc lopen.. want Komodos liggen op de loer! Geen grapje! Ik ben met een omweg toch bij de wc gekomen. Voor zulke beesten doe ik overigens graag een blokkie om! Wel echt een aanrader!
Na Rinca zijn we naar Gili Laba gevaren om een frisse duik te nemen, wat te snorkelen en gewoonweg lekker te relaxen. Hier hebben we flink van genoten aangezien we vanaf het moment aan boord in één stuk door zouden varen, de nacht door, naar dag 5.

Dag 5. Vandaag zijn we naar Moyo Island gevaren. Daar hebben we 2km land inwaarts gelopen om bij een kleine waterval uit te komen. Daar hing een touw boven. Mwaahhh daar konden we dus gewoon vanaf slingeren! Jelmer bijna als eerste. En toen hij onderhand 3x was geweest had ik de moed ook bij elkaar geraapt! Zo vet!!!! Speelkwartiertje voor volwassenen!

Terug op de boot en op naar onze laatste tussenstop, wetende dat het einde van dit avontuur helaas in zicht is. Gelukkig stond wederom de tijd weer even stil, een mini onbewoond eilandje met een diameter van 100 meter. Het snorkelen hier was ook weer bijzonder en ook een beetje eng.. advies was om niet over de bodem te lopen en al gauw bleek waarom. Honderden zee-egels!! Daarnaast ook bizarre zee-komkommers die eruit zien als tentakels van inktvissen. Jelmer blijft nog steeds volhouden dat dit ook inktvissen waren..

Terug aan boord en nog 2.5 uur varen naar het vasteland. Maximaal genieten van dit laatste stuk varen. Boven in het kraaiennest kon Jelmer met de Fransman genieten van de laatste zonsondergang en ik nog wat kaarten met de rest van het clubje.

Vasteland, trossen vast, en een ronkende bus die ons weer naar de westkant van lombok zal brengen. Omdat we toch nog niet echt zin hadden om afscheid te nemen van elkaar besloten om in Senggigi de trip echt af te sluiten met een diner. Hoewel het Indonesische eten aan boord fantastisch was snakten we naar hamburgers.. Heerlijk gegeten, en moe en voldaan naar een fijn bed in onze homestay. Deze trip zullen wij nooit meer vergeten!!

Wakker worden in een bed wat niet schommelt... hmz... we betrappen onszelf erop dat we moeite hebben met acclimatiseren. Beide een beetje chagrijnig. Heimwee naar de boot, de groep mensen die we nu gerust vrienden kunnen noemen. De reis gaat door, en gaat ons sowieso nog meer moois brengen. Loslaten is niet altijd makkelijk. Sterker nog, best moeilijk.

De reis wordt vervolgd naar Kuta, om daar ons Lombokavontuur te eindigen. Kuta is een waar surfersdorpje wat zich wat probeert te vergelijken met Bali. Ze doen hun best! De stranden zijn prachtig! Heerlijke restaurantjes en geen regen!!! Echter, veel plastic verbranden en een mega moskee die je om 04:00 uur uit je bed tettert. We vragen ons toch serieus af wat hier de bedoeling van is. Dat zijn geen menselijke tijdstippen. Jelmer kwam met het geniale idee om alle moslims een Bluetooth koptelefoon te geven zodat zij dat gejengel aan kunnen horen maar wij geen gebroken nachten meer hebben ;)

Kuta. Prachtig, werkelijkwaar. Maar we voelen ons toch een tikkeltje verwend door de Komodotrip. Tijd voor een nieuw eiland...

Vandaag vliegen we naar Kalimantan waar ons een jungle avontuur staat te wachten! Kriebels van zenuwen.. zo benieuwd wat we ervan gaan vinden!

Jullie zullen het snel lezen! Veel liefs en nogmaals dank jullie wel voor alle fantastische reacties!

Verstuurd vanaf mijn iPhone

1. Cynthia verheul:
    21 november 2016
    Wat een prachtig verhaal weer! Veel plezier in de jungle!!!!!
  2. Tineke:
    21 november 2016
    Wauw... Wat een beleving!
  3. Jantsje:
    21 november 2016
    Prachtige ervaringen om je hele leven te koesteren!!! We zijn benieuwd naar jullie jungle-avonturen.
  4. Jack:
    24 november 2016
    Prachtig beschreven. Je reist mee. What a lifetime experience!
    Liefs
  5. Leonie:
    24 november 2016
    Lieve Renee, ik lees nog steeds mee hoor ookal reageer ik niet iedere keer. Het is dubbel om te lezen... het is zo mooi en te gek en ik vind jou een lieverd en gun het je met heel mijn hart. Het is ook een beetje pijnlijk omdat in het 'normale leven' er van alles speelt en energie vreet en ik dan haast iets van jaloezie ervaar. Maar dat is geen goede reactie want helpt niemand. Wat hebben jullie het goed en hou het goed, zo gegund. En toch ook blij als ik je weer in levende lijve kan zien... maar dat duurt nog heeeeeeeeeeel lang! Goed he?! :) XxX