Ecuador, het land met 4 seizoenen per dag - Baños

12 januari 2015 - Banos, Ecuador

Aangezien ik nu lekker zit te typen... typ ik het reisverslag van Baños meteen!

De reis van Quito naar Baños ging erg soepel! Een reis van in totaal 4 uur met adembenemende natuur om je heen.

In Baños hadden we wederom ons hostel vastgelegd. We merken dat we beide die zekerheid wel fijn vinden omdat we nooit precies weten hoelaat we aankomen. Moet zeggen dat het vastleggen ons prima bevalt!
We hadden ons hostel ook al snel gevonden, hostel Mariane. Tegen de rand van de berg. Prachtig! Baños is niet groot maar erg populair onder de backpackers all over the world. Eenmaal gesetteld zijn we WIFI op gaan zoeken en onder genot van een biertje het thuisfront (lees: di papa, di mama en Michelle en Louise) gefacetimed. Ideaal, familie Iphone!

Op dag 4 (ja je leest het goed, DAG 4!!) stonden we bij tijds op. Adventure staat ons te wachten! We hebben voor vandaag besloten om de Zipline/canopy mee te pakken. Voor degene die niet weten wat dat is... dat is een soort kabelbaan over een ravijn heen. Vervolgens een touwbrug over het ravijn naar de berg te pakken. Vervolgens een stuk berg beklimmen om vervolgens weer met een kabelbaan terug te gaan. Heel vet! Merk dat het een langzame adrenaline opbouw heeft. Het geeft je zeker wel een kick! Bij ons ´groepje´ ging ook een Canadese mee en een Argetijn. Laat die Argetijn nou ook willen bungee-jumpen!! Yes, me maatje gevonden! Als ik er nu aan terug denk krijg ik weer zenuwen. Meteen vanaf het ziplinen zijn we doorgegaan naar de San Fransisco brug. Ruim 100 meter hoog wat het de hoogste brug van Baños maakt.

Lichte kriebels van de spanning en de nog aanwezige adrenaline van het ziplinen geeft een apart gevoel. Serieus... ga ik dit echt durven? 100 meter naar beneden springen? Control-freak dat ik ben. Als je ergens geen controle over hebt...
Oke, ik ga, sta ik daar op dat platform. Denk ik eerst ff lekker te chillen en even rustig adem te halen. Die signor had me door. Niks nadenken, schakeltijd of wennen op dat platform. Gaan zul je.... tres, dos, uno.... Oke oke, ik ga al!!! Kleine huppel en JUMP!!

Onbeschrijfelijk. Ik denk aan niks. Ik denk voor het eerst in me leven helemaal niks. Ik voel wel een heleboel. Vrijheid, geluk... een vrije val van 100 meter. Mocht ik tepletter vallen, bestaat er geen mooiere dood.
Het touw haalt me uit me trance, BAM, Ik hang! Zwevend. Armen uitgestrekt. Ik kan wel janken zo gelukkig voel ik me. Het enige wat ik uit kan brengen zijn oerkreten als: Waaghhh, Fuckin vet! Fuckin amazing! Ik wil nog een keer!
Oke Kruffie... ff normaal doen en niet meteen overdrijven maar what the fuck, die adrenaline nog nooit zo gevoeld.

Ik heb de hele dag met een glimlach op me gezicht gelopen. Ik weet nu wat ze bedoelen met endorfine aanmaken tijdens adrenaline. Niemand kon me uit me bubbel halen gedurende 5 uur lang. ´Ik ben zo gelukkig´ zei ik een paar uur later, met een biertje in mijn hand, uitkijkend op Baños, bij ons favoriete backbackersplekkie hostel/restaurant Erupcion (een tip!!).
´s avonds hebben we de thermenbaden bezocht. Daar staat Baños om bekent. Warm en koud waterbronnen die vanuit de bergen zijn ontstaan.

Shinen als een mofo daar in die thermenbaden. Gezien en gezien worden. Even een praatje gemaakt met meneer de arts en later nog met mister mooi-boy from Colombia.
Had ik al verteld dat ik een badmuts op had? Juist... picture that.
Om 21:30 uur zijn we helemaal rozig naar het hostel gelopen en knock out gegaan.

Op onze laatste dag in Baños was het uiteraard tijd voor nog meer adventure. Eerst maar even een luie trip naar de watervallen. Betreft 3uur in een bus zitten en een beetje rondgereden worden voor 5 dollar de man. Prima, ons hoor je niet klagen! Het uitzicht was echt adembenemend. Ecuador... wat heb je in godsnaam allemaal in petto? Een heleboel foto´s rijker, een outfit natter door die **** regen die maar niet wil stoppen hier, maar wel een ervaring rijker waren we 3,5 uur later weer in ons hotel. Omkleden, cake-je als lunch en doorrrrr want we gaan RAFTEN!
Beetje spannend wel, al was het voor mij de 2e keer. Maar deze rivier zag er toch wat wilder uit dan die in Bosnie. Met een busje vol testosteron (lees: 12 Argentijnen) en volgensmij heel wat Spaanse stoere praat, zijn we naar ons raftplek gereden.
Godver, wel koud water zeg... maar wat was het raften gaaf!!! Bootje ging nog ff op zn kant. Heng heng... Misja der spierballen in de strijd gegooid en die bleef mooi aan de boot hangen. Meisje naast haar daarentegen, oeps.. man over boord! Bleek die pannekoek die ons bootje stuurde het expres te hebben gedaan.
Niet minder gezellig was de terugrit van 1,5 uur naar Baños. Misja en ik voorin de bus, die 12 jonge honden incl nog meer stoere praat en adrenaline achterin. Hoppah, ik mezelf aangesteld als DJ van de auto en heng heng, op naar Baños!
Brian Adams, Queen, James Blunt, een paar local nummertjes. De chauffeur zal deze rit niet snel vergeten. NEXT werd er achter me geschreeuwd als de radio een nummertje verder moest, LOUDER LOUDER als ie harder moest. Soort Karaokebus kon je het wel noemen. Dit hebben we ongeveer 1 uur volgehouden. Daarna ging het lichtje uit en de oogjes dicht. Potverdorie, dat raften en zingen hakt er wel in.

Baños... Wauw... Amazing. Soms kom je op plekken in de wereld die je doen verlangen naar meer. Waar je eigenlijk niet weg wilt. Waar je je thuis voelt. Baños hoort bij deze plekken voor mij. Beautiful.

1. Milou:
    12 januari 2015
    heerlijk geschreven Renee!! Zie jullie helemaal voor me! Gezellige bikkels! Enne freigezohl jawohl gaat sowieso een succes worden met dit talent!
  2. Wilma:
    12 januari 2015
    Wat een heerlijk verhaal, Renee! En jaaaaaaaaaaaaa zo herkenbaar: Banos is zo leuk. En er komt nog veel meer leuks aan dat je straks niet meer de tijd hebt om naar dat alles terug te gaan :) Nu genieten dus!!!!
  3. Marie-Christine:
    13 januari 2015
    Tjonge jonge...... geluk zit in de kleine dingen...Ha ha! heftig Renee, wat mooi dat je dit zo intens ervaren hebt. En ik had heeeeel erg graag als vlieg in die bus gezeten. Volgens mij was je OOK daar in je element!
    Kusje van je moedertje X